Rijk van Nijmegen / Arnhem en omstreken

Treinen rijden deze Gelderse stations best vaak voorbij

Op het spoor tussen Arnhem en Breda is het relatief vaak raak.
© Omroep Gelderland
NIJMEGEN - Treinreizigers zagen vorig jaar vooral rond Nijmegen relatief vaak een station of trein aan hun neus voorbij gaan. Vooral station Nijmegen Dukenburg wordt nogal eens overgeslagen door stoptreinen, net als Nijmegen Goffert. Het passeren van een station gebeurt vrijwel altijd omdat een trein vertraging moet inhalen.
Machinisten sloegen Nijmegen Dukenburg in 2023 maar liefst 167 keer over en Nijmegen Goffert 166 keer, blijkt uit cijfers die de NOS opvroeg bij de NS. Ook de stations Arnhem Zuid (94 keer), Elst (92) en Nijmegen Lent (92) staan in de top tien van meest overgeslagen stations in Nederland. Het opvallende is dat de meeste stations op die lijst liggen op de lijn Arnhem-Breda. Station Tilburg Universiteit is de topper met 271 gemiste stops.
Het overslaan gebeurt bewust: de NS wil voorkomen dat een trein door de vertraging helemaal uitvalt. Een machinist beslist samen met de verkeersleiding welke stations eventueel worden overgeslagen. "En dan hebben alle reizigers langs de route er last van", zegt een NS-woordvoerder.

Enkel spoor

Dat reizigers tussen Arnhem en Breda relatief vaak de klos zijn, komt onder meer doordat er op het stuk tussen Nijmegen en Oss minder hard kan worden gereden. Over een lengte van 2 kilometer is maar 40 kilometer per uur mogelijk in plaats van 140 kilometer per uur. De treinen maken daar bij Ravenstein namelijk gebruik van één enkel spoor bij de brug over de Maas.

Goederentreinen

Op korte termijn wordt het er niet beter, aldus de NS. Volgend jaar zal vanwege die werkzaamheden nog veel meer goederenvervoer over het 'reguliere' spoor moeten. Goederentreinen zijn bovendien minder stipt dan passagierstreinen, waardoor ze relatief vaak vertraging veroorzaken.
De NS slaat bijna 2800 keer per jaar een station over, gemiddeld ruim 7,6 keer per dag. Dat komt neer op 0,02 procent van het totale aantal keer dat een trein moet stoppen en dat percentage is vergelijkbaar met de cijfers van tien jaar geleden.